maandag 9 november 2020

PD3JAG ontdekt de digitale voice wereld


 Ja , de gene die mij kennen zullen wel denken  EUH Jan in digitale voice mode , ja   na de ontdekking  van ooit  lang geleden DMR . En in die mode  wat  slechte ervaringen heb ik de digitale mode  in voice aan de kant gegooid , want ik vond het knap waardeloos allemaal. klonk voor geen meter  en slechte verbinding   had me zakken er van vol, het ene station netjes te verstaan de andere  te zacht  en die weer veeel harder , PFFF ik werd er gek van, dus klaar met die handel dacht ik. Gaat hem niet worden . Dus  de porto aan de kant gezet  en  dacht van die verkoop ik nog wel eens  voor mij geen digitale voice mode meer.

Maar na enkele maanden door een collega amateur  die bij mij langs kwam  met zijn FTM100 setje  veranderde  heel mijn gedachte in de digitale mode in spraak. Ik hoorde voor het eerst C4FM, en maakte ook mijn eerste C4FM verbinding  en dit klonk wel zo natuurgetrouw. Dat ik OM was en omdat ik toch een andere 2/70 set zocht  maar gelijk voor een setje ging met C4FM erop.



En van het een kwam het ander , maar dat de C4FM mode  mij beviel was wel duidelijk.

Met 3 man hier in de omgeving actief  via simplex freq  en daarna ontdekte wij NL-Centraal, en weer iets later brachten we een C4FM repeater in de lucht  PI1ZWN.



Maar hier bleef het niet bij in de shack van PD3JAG, er kwam door bevriend amateur   BlueDV for Windows bij, en door deze toerpassing weer ineens alle 3  de digitale modulatie vormen erbij. Wat ik draai op een laptop van Acer. Via dit kwam ik op D-star en dit klonk  mooi, hier poosje naar geluisterd en paar verbindingen gemaakt, en dat beviel me goed. 



Toen er ineens een aanbod in me schoenen geschoven werd en ik  kort erna trotse bezitter werd van een ICOM ID-51. Jaa nu werd het druk  bij JAG met al die modes  hihihiiiiii.



De conclusie tot nu toe voor mij is  dat ik D-star en C4FM  erg fijn vind en nog steeds DMR erg vervelend vind, want hierbij moet ik steeds uit me stoel omdat er zoveel verschil zit in geluidsniveau.

Bij de beeste af soms , echt niet normaal... PFFFFF Dus staat dit niet vaak aan  en zal ook niet meer gebeuren en ik me trouw bezig hou met D-star en mijn favoriete mode C4FM . en op verzoek eens op dmr uitkom..

Ik werk rechtstreeks via onze repeater PI1ZWN in C4FM deze vind je op 438,500 met -7,6 shift.

Maar ook  met een Jumbospotje op NL-CENTRAAL.

En via de server  met de BLUE DV for Windows, met hoofdzakelijk D-star of C4FM.

D-star  doe ik nu nog met  de omgetoverde DV4Mini, maar deze word vervangen door  MMDVM boordje.

Als TX/RX  in C4FM gebruiken we de: Yaesu FTM-400 XD  de Yaesu FT70 . 

TX/RX in D-STAR gebruiken we de Icom ID -51.

BLUE DV for Windows via AMBE 3000R voor d-star en c4fm,

En in grote uitzondering DMR  (meer op verzoek want mijn mode ist nie)  TYT   MD-380. of via de AMBE..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten